Sunday, February 21, 2010

I like raining when...do you ?

Saya pasti mesti anda semua pernah mempunyai perasaan geram , benci , ketika hujan turun . Mungkin disebabkan anda tidak dapat menjalankan activiti yang telah anda rancang punya la lama kira2 5 bulan lepas atau tidak dapat pergi ke tempat kerja . Dan tak juga kurangnya ada segelintir manusia yang suka bila hujan turun .heh. Dalam entry kali ini saya fiq mafiq akan kemukakan beberapa sebab mengapa kita a.k.a. manusia suka bila hujan turun dan tidak suka bila hujan turun . actually perkara nie ikut timing , tapi saya tak kira , saya nak gak paparkan sebab sebabnya . :)

SEBAB SEBAB BILA KITA TAK SUKA HUJAN TURUN

1. Tak dapat wat apa yg diplan selama nie

Alaaa..benda nie dah banyak kali berlaku kat diri sndri , mmg la geram kan ? tapi bila difikirkan semula kalau kita geram maknanaya kita geram ngn Allah right ? so better calm jela . Teringat pulak time sekolah dulu , lama ugak la kelas saya plan nak fight bola dgn budak kelas sebelah , last2 hujan lebat tue. Yang takleh tahan tue kitorang sanggup wat solat hajat ngn berzikir .hoho.



2. Tak dapat pergi ke tempat kerja

haaa , ini selalu terjadi kat workaholic2 sedunia je . hujan je membebel sorang2 tak dapat nak g keje . Tapi rasanya kalau zaman dulu kukuh gak fakta nie sebabnya zaman sekarang dah ada kereta dilengkapi wiper . Dulu logic kot , unta ada pulak eh wiper ? :D

SEBAB BILA KITA SUKA HUJAN TURUN

1. Takyah pergi kerja/class

Ini alasan plg kukuh bagi semua peringkat umur tak kira la student mahupun pekerja . Tapi kalau setakat hujan renyai renyai tue pastue korang tak nak g klas/kerja memang melampau la . Jangan salahkan boss/lecterur pulak kalau korang kena potong gaji and dapat mark yg sgt sket kat korang punya career mark . :)





2. Mood

Sebut pasal mood lak , sangat ajaib bukan hujan nie ? korang pun mesti tahu kan bila hujan activiti apa plg seronok dilakukan ? apa dia ? tido ? dah saya agak dah . Tido time hujan rasa cam tak nak bangun je , laen la cam skrng nie , panas yg teramat sangat sampai wat mood masing2 takde . lagi hebat panas nie sebenarnya .heh.

3. Mandi percuma

Ini lagi la , mandi percuma ? memang ramai orang suka mandi hujan cam saya ugak . Eh silap , saya suka main hujan tapi terpaksa stop activiti nie atas nasihat seseorang nie .haha. Actually memang seronok maen hujan nie , siyes !! tak tipu korang..try la dulu walaupun kesannya boleh menyebabkan korang demam tapi berbaloi sebab takyah g klas .haha. joke3. jgn ikut lak tactic nie .





4. Ilham & idea

Yang nie saya sangat sokong dan setuju , tak tau la pandangan korang cmne lak kan ? sebabnya waktu cmnie la selalunya idea dan ilham yang saya tunggu tunggu datang dengan senangnya . :)

Kesimpulannya disini , kita patut bersyukur dengan apa yang diberi Allah itu sebab u all know right yang hujan itu membawa rahmat ? why not we just accept the fate ? .heh. btw , saya suka hujan ! :D sekian , .

4 comments:

Carl Hashim said...

aq ska ujan turun sbb bumi akan basah..tumbuhan hijau akan subur..gitu..

fiq mafiq said...

saya juga.:)

Hans said...

saye juga ^^

fiq mafiq said...

hehe.